UI / UX Design

User interface-design & user experience-design zijn als Buurman en Buurman.

Ze lijken op het eerste gezicht verdomd veel op elkaar en bijna niemand weet wie wie is. Maar als je ze eens van dichtbij bekijkt, zijn er wel degelijk verschillen aan te wijzen. Beide hebben zo hun eigen charmes en kwaliteiten, maar de één kan de klus niet klaren zonder de ander.

In onze online wereld is de competitie moordend. Webdesigners gaan elkaar digitaal te lijf en trekken de trukendoos steeds verder open. Om boven het maaiveld uit te blijven steken, worden aan UX- en UI-design vaak superkrachten toegedicht. Het zijn de stomende ijzers in het vuur van de pientere developer.

Beide disciplines klinken erg ‘2018’ en kunnen je producten ongetwijfeld naar een hoger niveau tillen. Maar waar de termen vaak door elkaar heen worden gebruikt, zijn de concepten die erachter schuilgaan niet helemaal hetzelfde. Hoog tijd om een antwoord te vinden op een aantal prangende vragen. Wat houden UI- en UX-design precies in? Wat zijn de verschillen? Waarom zijn ze relevant voor de ontwikkeling van jouw product? En hoe kun je ze toepassen in je ontwerpproces? We nemen de buurmannen eens wat nadrukkelijker onder de loep.

UI: Het digitale likje verf

De UI van een website is in feite het contactpunt tussen de aangeboden producten en diensten en de potentiële klant die daar graag meer over wil weten. Het is een instrument waarmee je alle informatie die je wil overbrengen in hapklare brokken presenteert. Het liefst met een mooi strikje erom natuurlijk. Een goede interface is prikkelend, houdt de aandacht vast en nodigt de bezoeker uit om in actie komen; het is immers vaak het eerste (en soms ook het enige) wat hij van jouw bedrijf te zien krijgt. Dan kun je maar beter een goede eerste indruk achterlaten.

De wow-factor

UI-design vindt plaats op de voorgrond, is zichtbaar voor de gebruiker en draait om de wow-factor. Soms zit ‘m dat in de kleine details, zoals de vorm van een knop of de lettergrootte van een tekst. De stijl moet hoe dan ook passen bij wat je als bedrijf wil uitstralen. Ben jij een pionier op het gebied van technologie? Dan is een strak design iets voor jou. Organiseer je buurtbraderiën? Kies dan een thema dat gezelligheid uitstraalt.

Toeters en bellen zijn overigens lang niet altijd nodig voor een succesvol UI-design. ‘Authentic Weather’ is daar een goed voorbeeld van. Het is een eigenwijze weer-app met als slogan ‘No bullshit, just the fucking weather‘. De app is op zo’n humoristische manier vormgegeven dat je toch steeds even wil checken wat voor fucking weer het vandaag wordt. Het ontwerp is doodeenvoudig, maar bijzonder effectief. Het relatief kale design past goed bij het botte taalgebruik, zonder dat het saai overkomt.

Agiver